IT ajánlások, szabványok

ITIL

Az ITIL betűszó, Information Technology Infrastructure Library (Információ Technológiai Struktúra Könyvtára)

Az IT-szolgáltatásmenedzsment számára jól bevált gyakorlatot leíró útmutatók gyűjteménye. Minőségi IT –szolgáltatásokra ad útmutatást, valamint a támogatásukhoz szükséges folyamatokra.

A ’80-as években angol kormányzati kezdeményezésre elindítottak egy programot, melynek keretén belül egységes szerkezetben dokumentálták a jó és sikeres gyakorlatokat, információrendszerekkel kapcsolatosan.

Napjainkra nemzetközi IT ajánlás gyűjteménnyé vált, ezáltal nemzetközi cégek és intézmények fogadták el és támogatják.

Az ITIL 30 éve folyamatosan figyeli melyek az ezen kérdésekre a megfelelő megoldások és ezeket széles körben publikálja is, bízva abban széles körben segítségre is lesz.

A nemzetközi szabványügyi hivatal (ISO) is elkészítette a témakörhöz tartozó szabvány gyűjteményeket, mint minden más területen, így az informatikában is a hatékonyság, biztonság, átláthatóság egységesített formáját tekintette céljának.

ISO 9001:2008:  Minőségirányítási rendszerek nemzetközi szabványa

-        a minőségirányítási rendszer bevezetése, dokumentálása, fenntartása és folyamatos fejlesztése;

-        a folyamatok felismerése, sorrend és kölcsönhatás megállapítása;

-        a folyamatok hatékony végrehajtása és irányítása;

-        a folyamatok mérése, felügyelete, elemzése a tervezett eredmények, illetve a folyamatos javítás elérése érdekében;

-        ha egy főfolyamat (vagy annak egy része) külső erőforrással (alvállalkozásban) valósul meg, akkor meg kell határozni annak szükséges kontrollját és felügyeletét – a szervezet felelőssége nem hárítható át az alvállalkozás kontrolljával az alvállalkozóra

 

ISO/IEC 20000:2005:  Rendszer kiépítés, strukturált és hatékony módszert biztosít a megbízható informatikai szolgáltatások igénybevételére

Az ITIL alapjaira épült szabvány, amely tanúsítás lehetővé teszi a szervezetek számára, hogy:

-        felmérjék képességeiket menedzselt IT szolgáltatások nyújtásában, szolgáltatási szintjük megfelelő mérésében és teljesítményük megfelelő értékelésében,

-        összehangolják az IT-szolgáltatásokat az üzletvitel és az ügyfelek igényeivel,

-        csökkentsék a működési kockázatokat,

-        megfeleljenek a szerződéses és a pályázati követelményeknek,

-        bizonyítsák az IT-szolgáltatások minőségét és értékteremtését,

-        költségmegtakarítást érjenek el,

-        a termelékenységet növeljék,

-        javítsák az ügyfélszolgálat színvonalát, biztosítsák az IT-szolgáltatások és azok minőségének folyamatos és hatékony fejlesztését

 

ISO/IEC 27001:2005:  Informatika. Biztonságtechnika. Az információbiztonság irányítási rendszerei. Követelmények

-        az irányítási rendszer kialakításának elvárásai – a PDCA figyelembe vételével,

-        az irányítási rendszer dokumentálásának követelményei,

-        képzési követelmények

-        szükséges erőforrások biztosítása,

-        irányítási rendszer belső auditálása,

-        irányítási rendszer vezetőségi átvizsgálása,

-        irányítási rendszer folyamatos fejlesztése követelményeit.

 

Az iNFOBEX Kft. ITIL szakemberekkel, ITIL alapján folytatja tevékenységét, megszerezve az ISO 9001, ISO 20001 és az ISO 27001 tanúsítványokat.